Avancerade

+12 år

Tisdag, Torsdag, Söndag

18:30 - 20:00

Syfte

Fokusera på rörelseförmåga, balans, koordination och snabbhet i en rolig, deltagande miljö. Fundamentala motoriska färdigheter och allmän utveckling som leder till fysisk kompetens är viktigast.

Mål

  • Utveckla och förfina fundamentala motoriska färdigheter (krypa, åla, gå, springa, hoppa, kasta,  etc.).
  • Introducera övningar som tränar rörelseförmåga, balans, koordination och snabbhet.
  • Koordination, rörelseförmåga och balans skall utföras genom allmänna övningar och en mängd judorelaterade lekar.
  • Kortvariga snabbhetsmoment eller moment som får träna rörelseförmågan skall ingå i lekarna.
  • Kortvariga aeroba insatser – möjliggöra en spontan tillämpning av ansträngning för barnet – introducera mer strukturerade tidsramar för övningarna.
  • Smidighetsövningar ska ingå i lekar, lekar ska också lägga fokus främst på koordination och rörlighet.
  • Kul genom judo relaterade lekar.
  • Behärska grundläggande rörelser färdigheter innan införandet idrottsspecifika färdigheter.
  • Utveckla den allmänna medvetenheten om kroppen, och bygg en allmän fysik på barns fysiska villkor.
  • Teknisk utveckling och kroppsmedvetenhet.
  • Introduktion av judons etikett och värdegrund.
  • Undvik onödig betoning på disciplin.

Tachi-waza

  • Introduktion till judons etikett och värdegrund, regler och begreppet fair play.
  • Lära sig grunden för adekvat fallteknik och förbättra falltekniken. 
  • Utveckla den egna balansförmåga.
  • Poängtera vikten av att vara en bra uke/ tori.
  • Lära sig grunden i att bryta uke’s balans i olika riktningar.
  • Skapa enklare kastsituationer.
  • Generell utveckling av tekniker och ökad komplexitet under terminens gång. 
  • Skapa de fysiska förutsättningarna för inlärning av de grundläggande kastteknikerna i stillastående och enkla rörelser i en/två riktningar. 
  • Lära sig att koordinera sin egen rörelseförmåga med partner/motståndare.
  • Lära sig grundläggande tai-sabaki och andra viktiga stegrörelser. 

Ne-waza

  • Lära sig röra sig i alla riktningar
  • Rulla, krypa, åla i alla två riktningar på mage och rygg och sida.
  • Snurra runt på mage och mage samt kunna växla med benen.
  • Ändra fasthållning och hålla fortsatt kontroll på uke.
  • Vända partnern från olika positioner och ta fasthållning.
  • Kunna enklare losstagningar i olika riktningar från fasthållning.

 

Translate »