Börja träna Judo

Registrera dig!

Först börjar man att registrera sig i vårt medlemsregister, sen kommer man till sin första träning!

Träningskläder

Under de första träningarna räcker det med mjuka träningskläder, utan metalldelar eller andra hårda eller vassa detaljer.

Smycken och hårspännen ska tas bort innan träning. Hårsnodd i håret går bra.

Vilken dräkt som helst funkar inte utan måste vara en godkänd judodräkt, så man vet att den håller!

Dojo Regler

Skor lämnas i skostället när man kommer in i lokalen. Detta gäller alla, inklusive besökare!

Vi hänger upp våra kläder på krokarna i omklädningsrummet, och lägger väskan på bänken, och inte slänger kläder eller breder ut oss så kompisar måste kliva över våra saker!

Innan träningen tvättar vi alltid våra fötter, för att vi vill inte ha stinkande och smutsiga fötter i varandras ansikten.

Vi ska även alltid ha kortklippta naglar på händer och fötter, för att inte skada oss själva eller kompisarna som vi tränar med.

Kom i tid, kom gärna minst 10 minuter innan träningen börjar! Utför en stående hälsning när du kommer in eller lämnar dojon. På träningen bär vi judodräkt med färgade bälten som visar graden (kunskapsnivå).

Man lyder instruktören och tränar endast de tekniker som tränaren har visat. Träna med en ren kropp, rena fingrar och fötter. Man har inte mat eller tuggummi i munnen när man tränar. Om du behöver dricka under träningen, ta då med en vattenflaska.

Om du behöver stiga av mattan säg då till tränaren först. Var tyst och uppmärksam, även när du inte tränar själv. Stå och sitt ordentligt på mattan. Ligg inte och bli inte liggande på mattan, eftersom någon annan kan ramla på dig. Var alltid hövlig och hjälpsam. Missbruka inte din judokunskap. Judo tränas endast i dojon!