Försäkringsinfo

När man är medlem i Kristinehamns Judoklubb, och tränar judo är man försäkrad genom Svenska Judoförbundets olycksfallsförsäkring. Det samma gäller när man tävlar också, dock kan denna försäkring genom Svenska Judoförbundet behöva kompletteras med andra försäkringar. Därför måste du se över ditt eget skydd!

Särskilt viktigt är det att du ser över det privata försäkringsskyddet då vissa försäkringsbolag har undantag i försäkringsvillkoren för kampsport, så kontrollera särskilt vad som gäller för Din egen försäkring.

Mer information om själva olycksfallsförsäkringen hittar man på Svenska Judoförbundets hemsida. Läs mer om förbundets försäkring här.

Tävling utomlands

När man är ute och tävlar med klubben utomlands skall man ha med sig ett EU försäkringskort om en olycka skulle vara framme, detta beställer man kostnadsfritt via försäkringskassan, det är ca 10 dagars lev tid. (Kortet förvaras lämpligen i judopasset.)

Om du inte har ett gällande EU kort med dig och behöver uppsöka vård utomlands kan du göra på två sätt:

• Betala fullt pris för vården och spara alla kvitton. Då kan du begära ersättning från Försäkringskassan i efterhand!
  • Ring försäkringskassan på +46-771 524 524, så kan de faxa alla uppgifter om ditt EU-kort till sjukhuset eller hotellet där du bor, du får då betala samma vårdkostnader som landets egna invånare.

OBS! Glöm inte att förnya EU försäkringskortet, innan det går ut.

I länder utanför EU/ESS och Schweiz har du med några undantag inte rätt till vård!

För att få ersättning för sjukvårdskostnader i de länderna behöver du en privat reseförsäkring.

Beställ EU försäkringskort här.