Tävlings Kriterier

För att kunna säkerställa klubbens ekonomi, samt erbjuda så många som möjligt möjlighet att tävla. Har vi sedan mitten av 2000-talet, kriterier för tävlingar och läger för att se till så att pengar går till alla medlemsgrupper som vill tävla, och som uppnår de grundläggande krav.

Judopass

För att man ska kunna tävla på större tävlingar än pokaljakten måste man ha minst 5 kyu, samt ett judopass. Inom judon är judopasset utövarnas legitimation så att man vet vem utövaren är, samt tillhör en klubb som är ansluten till svenska judoförbundet.

Försäkring

Som medlem i Kristinehamns Judoklubb, och tränar judo är man försäkrad genom Svenska Judoförbundets olycksfallsförsäkring. Det samma gäller när man tävlar också, dock kan denna försäkring genom Svenska Judoförbundet behöva kompletteras med andra försäkringar. Därför måste du se över ditt eget skydd.

Tävlingsregler

Internationella Judoförbuntet har under 2018 uppdaterat tävlingsreglerna, i denna video förklarar de samtliga tävlingsregler och vad som gäller i judomatchen.

Här under kan ni läsa sammanställningen av alla regler.

Judogi kontroll

När man ska tävla på större nationella och internationella tävlingar, behöver judodräkten kontrolleras. I denna video finner ni hur detta går till! Här under kan ni också läsa, vilka exakta regler som gäller för dräktens storlek vid olika områden.

Mästerskaps medaljer

Här finner ni samtliga mästerskaps medaljer som Kristinehamns Judoklubb har tagit genom tiderna.