Tel: 0739479367 Mail: Info@kristinehamnsjuoklubb.se

Börja Träna Judo

Bra att veta innan första träningen

Judo utövas i en träningslokal, som kallas “Dojo” på japanska. På judomattan (“Tatami”) tränar alla barfota och utan hårda föremål på kroppen eller på kläderna, dvs inga örhängen, halsband, knappar eller dragkedjor. Det är inte nödvändigt med en judodräkt (“Judogi”) den första tiden som du tränar men det är bra med träningskläder som har långa ärmar och långa ben. Om du har långt hår är det bra om du antingen flätar det eller sätter upp det med en mjuk snodd utan metall.

Judo tränas alltid i blandade grupper där, både killar och tjejer eller både män och kvinnor tränar tillsammans. Ofta är de uppdelade i olika åldersgrupper och i olika färdighetsnivåer – som visas genom den färg på bältet som utövaren bär. När någon börjar med judo så bär den ett vitt bälte – om den har en judodräkt.

När Träningen Börjar

Varje judoträning börjar alltid med att hela gruppen och tränaren gör en hälsning (“Rei”), oftast görs den sittande på knä men kan ibland göras stående. Olika klubbar kan ha olika rutiner för sin hälsning, en del gör det i ring, andra gör det på led. Träningen inleds sedan med någon form av uppvärmning, för barngrupper kan det ibland betyda någon lek, enkla inslag av gymnastik förekommer ibland men nästan alltid träning på judons fallteknik (“Ukemi”).

Under träningspasset så blandas olika moment av teknikträning både i stående på olika kast och i matta på olika fasthållningar, vändningar eller kontrollgrepp. Flera av övningarna har inte bara teknikträning som enda syfte utan kan också ha karaktären av styrke-, snabbhets-, koordination- eller uthållighetsträning. Ofta, i alla fall i grupper där deltagarna tränat en tid, så genomförs också en del kampmoment (“Randori”) både i stående och i matta.

Varje träning avslutas också med en likadan hälsning som inledde träningspasset.

kläder

Under de första träningarna räcker det med mjuka träningskläder, utan metalldelar eller andra hårda vassa detaljer. Smycken och hårspännen ska tas bort innan träning. Hårsnodd i håret går bra.

I judo behöver man ha en judodräkt som är speciell för judo. Det finns skillnader mellan judodräkten och andra kampsports dräkter då man i judo måste ha en kraftfull dräkt som klarar av att man rycker och sliter i den.

Efter man har provat några gånger kan man köpa en dräkt på klubben för omkring 400-500 kr beroende på märke och storlek.

Kläder kan man beställa från vår klubbshopp, beställningslista sitter på anslagstavlan i hallen!

Ordningsregler i DOjon

Skor lämnas i skostället när man kommer in i lokalen. Detta gäller alla, inklusive besökare!

Vi hänger upp våra kläder på krokarna i omklädningsrummet, och lägger väskan på bänken, och inte slänger kläder eller breder ut os så kompisar måste kliva över våra saker!

Innan träningen tvättar vi alltid våra fötter, för att vi vill inte ha stinkande och smutsiga fötter i varandras ansikten.

Vi ska även alltid ha kortklippta naglar på händer och fötter, för att inte skada oss själva eller kompisarna som vi tränar med.

Kom i tid, kom gärna minst 10 minuter innan träningen börjar!

Utför en stående hälsning när du kommer in eller lämnar dojon. På träningen bär vi främst vit (eller ibland blå) judodräkt med färgade bälten som visar graden (kunskapsnivå).

Man lyder instruktören och tränar endast på det som tränaren har visat. Träna med en ren kropp, rena fingrar och fötter. Man har inte mat eller tuggummi i munnen när man tränar. Om du behöver dricka under träningen, ta då med en vattenflaska!

Om du behöver stiga av mattan säg då till tränaren först. Var tyst och uppmärksam, även när du inte tränar själv. Stå och sitt ordentligt på mattan. Ligg inte och bli inte liggande på mattan, eftersom någon annan kan ramla på dig. Var alltid hövlig och hjälpsam. Missbruka inte din judokunskap. Judo tränas endast i dojon!

För mer information läs våra dojoregler, eller ordningsregler för träningslokalen!

Prova På Först!

Som ny medlem registrerar man sig direkt i vårat medlemsregister!

Man får prova på 3 träningar, men man måste registrera sig så vi har kontaktuppgifter till er om något händer!

Efter 3 prova på träningar faktureras man medlems och träningsavgift!

Vår medlemsavgift är per år, medans klubbens träningsavgift är per termin. Du som redan är medlem, faktureras i början av varje termin!

Vilken grupp passar jag i?

Om du är mellan 4 och 6 år är Barn och lekjudo en bra grupp för dig.

Om du är mellan 7 och 14 år passar istället Nybörjargruppen för barn.

Du som är över 15 och vill träna lite lugnare judo finns gruppen Nybörjare/motion Vuxna.

I vissa fall kanske någon av våra fortsättningsgrupper passar bättre, om man är villig att träna hårdare!

Alla tider och dagar hittar ni under Träningstider. Vi har inga köer!

Optimized by Optimole